Möödunud sügisel tegi Galway ülikooli ajaloo osakonna juhataja Róisín Healy Tartu, Genti ja Bratislava Comeniuse ülikoolile koostööettepaneku põimitud õpirände kursuse (Enlight BIP) korraldamiseks väikeste rahvaste/riikide teemal. Võrdlev Euroopa ajalugu on Healy uurimisteema, millel ta on avaldanud nii artikleid kui monograafiaid.
Róisín Healy algatas põimitud õpirände idee, kuna üliõpilastel on üha keerulisem semestriks või aastaks koduülikoolist lahkuda. Põhjused on tihemini majanduslikud, aga ka perekondlikud või õppekavadest tulenevad. Põimitud õpirände kursus pakub siin lahendust, sest ära ollakse ainult lühikest aega, kursus algab ja lõpeb veebis. Kuna Healy idee kõnetas mitmeid riike, jäid kõik partnerid üsna kiiresti nõusse.
Esimeseks võõrustajaks sai koostöö algataja ehk Galway ülikool. Kogu korraldamise raskuspunkt alates asjaajamisest kuni hindamiseni jäi nende kanda. Ülejäänud kolme partneri ülesandeks oli ette valmistada kaks eelnevalt kokkulepitud õppesessiooni, reklaamida võimalust tudengite hulgas ja kohale tulla. Ka korralduskulud võttis kanda vastuvõttev ülikool. Nii üliõpilastel kui õppejõudude reisikulud kaeti Erasmus+ vahenditest.
Meie tudengid võtsid võimaluse hästi vastu ja 7.-11. oktoobril Galways toimunud õpirände kursusel oli Tartu Ülikooli üliõpilasdelegatsioon kõige suurem: neli tudengit ajaloo õppekavalt ja kolm tudengit riigiteaduste õppekavalt. Gentist oli viis, Bratistlavast ja Galwayst kolm, Uppsalast, Göttingenist ja Groningenist üks. Üliõpilased olid jaotatud terveks nädalaks rühmadesse moodustamaks rahvusvahelised laudkonnad. Eraldi rühma moodustas õppejõudude laudkond (meid ristiti „intellektuaalide nurgaks“), kuhu kuulus kaks õppejõudu igast ülikoolist (meilt olid professor Olaf Mertelsmann ja lektor Janet Laidla), Bratislavast lisaks ka doktorant, kes õppetööd läbi viis. Ka Galway ülikooli doktorandid ning teised õppejõud käisid nädala jooksul läbi kas sellest või ühisest lõunalauast. Toimus võrgustumine, vahetati raamatuid, juhendati kohalikke doktorante ja osaleti aktiivselt õppetöös.
Õpirände kursuse eesmärk oli käsitleda nelja osaleva riigi ajalugu (sh poliitiline, majandus, sotsiaal- ja kultuuriajalugu) võrdlevalt, kuid keegi ei eeldanud, et mõne teema eest vastutav õppejõud oleks kõigi nelja riigi ajaloo ekspert, mistõttu oli üldine kokkulepe, et vähemalt osa õppejõude on kogu aeg kohal. Üliõpilastele oli ette antud u 50 lehekülge materjali iga riigi ajaloo kohta. Õppejõudude osalemisaktiivsus polnud päris 100 % nagu enamikel üliõpilastel, kuid siiski eeskujulik. Nimetus „intellektuaalide nurk“ annab ehk edasi seda, et suuresti suudeti luua õhkkond, kus enamik üliõpilasi julgesid küsida ja kaasa rääkida. Sõna võtsid nädala jooksul kõik tudengid, sest kuus temaatilist sessiooni sisaldasid grupiarutelusid ning nende tulemuste ette kandmist. Üliõpilased olid olukorras, kus nende inglisekeelne akadeemiline väljendusoskus paratamatult arenes. Põnev oli jälgida pinevat tasakaalu hoidmist akadeemilise ja rahvusliku ajalookäsitluse vahel.
Kolmapäeval toimus õppekäik Dublinisse, kus külastati ajalooliseid hooneid ja ajaloomuuseume, kuid jäi piisavalt vaba aega linnaga tutvust teha. Mitmed üliõpilased tulid pisut varem või plaanisid lahkuda hiljem, et Iirimaaga iseseisvalt tutvuda. Kahel õhtul oli üliõpilastele planeeritud vastuvõtud: esmaspäeval kohalik ajalooüliõpilaste ühing ning neljapäeval toimus iiri keele, muusika ja tantsu teemaline õhtu, kuhu trügisid ka õppejõud.
Esimese kogemuse põhjal ütleksin programmijuhina, et selliseid kursuseid võiks kindlasti olla mõni veel. Kuna võõrustamisega on seotud enam bürokraatiat, siis selles osas võiks kohustuse võtta maksimaalselt kord õppeaastas. Üldine korraldus oli igati hea, jättes samas võimaluse teha mõningasi muudatusi järgmistel aastatel. Kui korraldamist rahastatakse, siis toimub järgmine kursus Tartus. Kavas on käia läbi kõik neli ülikooli.
Loe Enlight kevadiste kursuste kohta siit.